اجزاء تشکیل دهنده کلایمرهای پرتابل

مشخصات کلی:
در کل، کلایمر ها دارای عملکرد یکسانی می باشند اما  نوع و شکل سازه های آن با توجه به نوع محل استفاده ساخته می شوند و با هم متفاوت هستند.
هر کلایمر از 7  قسمت تشکیل شده است که به شرح زیر می باشد:
1. وینچ قسمت اصلی و مهمترین بخش دستگاه کلایمر می باشد که در مدل ها و ظرفیت هاي مختلف وجود دارد. وینچ دستی و وینچ برقی که اطلاعات آنها در جدول زیر آمده است:

        وینچ دستی      وینچ برقی
300 کیلو گرم (ظرفیت خالص) 450 کیلو گرم (ظرفیت خالص)
7 سانت در هر دور سرعت بالابری 9.6 متر بر دقیقه
سیم بکسل مغز فولاد نمره 8 سیم بکسل مغز فولاد نمره 8.3
نیروی انسانی جهت بالا روی برق 3 فاز 2.5 آمپر
وزن هر وینچ 11 کیلو وزن هر وینچ 37 کیلو

 

 

  1. منبسکت یا پلت فورم مدولار برای قرار گیری کاربران: این سبد محل قرار گیری کاربران جهت انجام امور کاری خود است. طول استاندارد این کابین 6 متر می باشد که قابل تغییر از 1 تا 6 متر می باشد. در نتیجه طول کابین نسبت به نوع نمای کاری می تواند قابل تنظیم باشد. کابین یا پلت فرمز عمدتا از جنس قوطی های آهنی سبک و یا قوطی آلومینیومی بوده که با بستهای فولادی محکم به هم مونتاژ می شوند. ارتفاع حفاظ آن تا 110 سانتی متر در عرض 70 سانتی متر بوده و کف آن نیز از ورق آج دار استفاده می شود. و در جلوی آن لاستیک های بادی محافظ نما نصب شده و در زیر آن نیز جهت جابجایی آسان تر چهار عدد چرخ تعبیه می شود.

 

 

پلت فورم کلایمر

 

  1. سیستم های امنیتی و ترمز اضطراری که از حساس ترین و با اهمیت ترین اجزاء دستگاه کلایمر می باشد داراي سیستم هاي مختلفی هستند که باعث افزایش ایمنی دستگاه و اطمینان براي کاربران می گردد. محل نصب این سیستم در دو طرف منبسکت (تعداد دو عدد) و در مسیر سیم بکسل های اصلی نصب می شود و در صورت بروز هر نوع خطا در سیستم بالابری این ترمز ها وارد عمل شده و مانع از سقوط و واژگونی دستگاه کلایمر می شود. ظرفیت عملکرد سیستم های امنیتی برابر 1500 کیلوگرم در هر طرف می باشد.

 

سیستم هاي امنیتی مکانیکی:

  • سیستم ترمز گریز از مرکز یا حساس به سرعت
  • سیستم ترمز لنتی با صفحات لنتی
  • سیستم افزایش دهنده ضریب اطمینان با افزایش بار
  • سیستم ترمز امنیتی و سیم بکسل امنیتی
  • سیستم ترمز کمانی شکل
  • سیستم ترمز Safety Lock یا ترمز موازي
  • سیستم هاي امنیتی وینچ هاي برقی

 

سیستم های امنیتی الکترونیکی:

  • سیستم قطع کن اضطراري
  • سیستم کنترل بار وینچ کلایمر
  • سیستم محدود کننده ارتفاع کابین
  • سیستم کنترل فاز
  • سیستم حساس به سرعت
  • سیستم الکتریکی قفل کن الکتروموتور

 

 

سیستم های الکترونیکی کلایمر

 

  1. سازه های فلزی و عرشه مهار کننده بالای ساختمان؛ این سازه ها که برای اتصال سیم بکسلها و تحمل وزن کابین طراحی و ساخت شده اند در بالای ساختمان قرار می گیرند که به صورت اجزاء جدا از هم بوده تا حمل و نقل و انتقال آن به پشت بام آسان گردد که در نهایت با پیچ و مهره به هم مونتاژ می شوند.

 

 

سازه های مهار کننده کلایمر

 

  1. سیم بکسل های مورد استفاده در این دستگاه نمره 8 و از جنس مغز فولاد گالوانیزه 19*6 می باشد و به ارتفاع ساختمان بریده و تعبیه می شود. تعداد مورد استفاده در این دستگاه 4 رشته می باشد که تعداد دو رشته آن اصلی و عملیات بالابری از روی آن انجام می شود و دو رشته دیگر آن سیم بکسلهای امنیتی می باشند که در صورت بروز هرگونه اشکال در سیستم بالابری سیستم امنیتی بر روی سیم بکسلهای جدا گانه وارد عمل می شود.
  2. وزنه های تعادل که بر روی سازه های روی بام نصب می شوند نقش مهمی در ایستایی و جلوگیری در واژگونی دستگاه دارند و  بر اساس فرمول مشخصی باید میزان وزن مورد استفاده محاسبه و کار گذاشته شود.
  3. سیستم های کنترلی و الکتریکی که در دستگاه وجود دارند امور کنترلی و هدایت کلایمر را توسط اپراتور اعم از بالا و پایین رفتن و کنترل دستگاه را بر عهده دارند. در این سیستم ها سنسورهای کنترل ارتفاع و سنسورهای حد مجاز ظرفیت نیز بکار برده می شود.