کلایمر مونوریل چیست ؟

کلایمر مونوریل که به آن کلایمرریلی نیز گفته می‌شود، وسیله‌ای است که به صورت عرضی روی یک ریل در ساختمان حرکت می‌کند و درست حرکتی مشابه حرکت یک قطار روی ریل را دارد. این کلایمر به صورت ثابت در نمای ساختمان نصب می‌شود تا دسترسی دائمی به قسمت‌های مختلف نمای ‌ساختمان را فراهم کند. این وسیله کاربردهای مختلفی دارد که مهم‌ترین ان‌ها، نماشویی و نگهداری و تعمیرات نمای ساختمان می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به طورکامل توضیح دهیم که کلایمرمونوریل چیست، چه کاربردی دارد و چگونه می‌توانید آن را تهیه کنید.

کلایمر مونوریل چه کاربردی در صنعت دارد ؟

اختراع اولین کلایمرهای ‌مونوریل تاریخ به دهه ۵۰ میلادی برمی‌گردد. کلایمرمونوریل وسیله‌ای است که برای دسترسی بهتر تکنسین‌ها و کارگران به نمای ساختمان تعبیه شده‌اند. این مونوریل‌ها به دو صورت موتوری و مکانیکی وجود ‌دارند. مونوریل‌های مکانیکی کوچک با دست حرکت داده می‌شوند. حضور مونوریل‌ها در ساختمان‌سازی بسیار موثرتر از داربست‌ها یا دستگاه‌های هیدرولیکی است.

کاربرد کلایمرمونوریل چیست؟

در ساختمان‌های بلند که امکان دسترسی به قسمت‌های مختلف نمای ساختمان وجود ندارد، می‌توان از کلایمر مونوریل استفاده کرد که دسترسی را بسیار آسان می‌کنند. برای انجام کارهایی همانند شستشو و نظافت نمای ساختمان، می‌توان از کلایمرهای‌مونوریل استفاده کرد؛ همچنین در هنگام تعمیرات و نگهداری از نمای ساختمان، حضور کلایمر مونوریل، کار را بسیار راحت می‌کند.

مزایای استفاده از کلایمرمونوریل

کلایمر مونوریل به صورت ثابت در ساختمان‌های مسکونی و تجاری و عمدتا بلند نصب می‌شود. روی این مونوریل‌ها، کابینی به نام BMU قرار می‌گیرد. این کابین‌ها با سیستم ترولی به مونوریل وصل می‌شوند و بنابراین افراد داخل کابین می‌توانند از طریق پنل کنترل داخل کابین، حرکت آن را کنترل کنند. کلایمرهای‌ مونوریل امکان حرکت در عرض و ارتفاع ساختمان را دارند و باعث دسترسی آسان و راحت به نمای ساختمان می‌شوند. از کلایمرهای ‌مونوریل برای نماشویی و تعمیر و نگهداری نمای ‌ساختمان استفاده می‌شود. کلایمرهای‌ مونوریل دارای ظاهر خوبی هستند؛ بنابراین اگر به صورت دائمی نصب شوند، جلوه‌ خوبی به ساختمان خواهند داد.
این مونوریل‌ها، دسترسی دائمی به طبقات را در مواقع ضروری همچون آتش‌سوزی، زلزله و … فراهم می‌کنند.

انواع کلایمر

کلایمرها شامل یک محفظه‌ی فلزی، موتور و قطعاتی برای نصب تجهیزات می‌باشند. مونوریل‌ها توسط موتورهایی که با سیم‌بکسل به پایه نگهدارنده آن وصل شده‌اند، حرکت می‌کنند. کلایمر‌ها انواع مختلفی دارند:
کلایمر برقی
کلایمر مکانیکی
سیستم مونوریل
سیستم ماشین روف

انواع مختلف کلایمرها، ممکن است دارای قطعات و تجهیزات متفاوتی باشند و با توجه به نوع‌شان، در پروژه‌ها و ساختمان‌های متفاوتی استفاده می‌شوند. اما به صورت کلی کاربرد همه‌ آن‌ها یکسان است.برای انتخاب کلایمر مناسب خودتان باید به نوع سازه، ارتفاع سازه و نوع مصالح به کاررفته در سازه دقت کنید.

کلایمر برقی

کلایمرهای برقی ظرفیت‌های مختلفی برای حمل‌بار دارند. این مدل از کلایمرها شامل اجزایی همانند سیستم قطع برق در سنکرونیزور سیستم، ارتفاع معین کابل‌جمع‌کن، اضافه بار و … می‌باشد.
مشخصات فنی کلایمربرقی به شرح زیر هست:
آزمایش بار بیست‌وپنج ‌درصد
وزن کابل به ازای طول واحد بیست ‌و دوکیلوگرم ب رمتر
دمای محیطی قابل تحمل دستگاه بیست تا شصت درجه سانتیگراد
وزن خالص دستگاه چهل ‌و دوکیلوگرم
ظرفیت تحمل وزن هر بالابر پانصدکیلوگرم
قطر کابل مورد استفاده هشت میلی‌متر
سرعت جابجایی سبد بالابر در دقیقه ده متر

مزیت‌های کلایمرهای ‌برقی نسبت به سایر کلایمرها به شرح زیر هست:
کلید ترازکننده دستگاه
کلید قطع اضطراری برق
چراغ سیگنال اضافه بار
قابلیت افزایش طول تا بیست‌و‌چهارمتر
ظرفیت مفید تا هزار کیلوگرم
قابلیت مونتاژ و دمونتاژ سریع

کلایمر مکانیکی

کلایمر مکانیکی یا کلایمر دستی، همانطور که از نامش پیداست، به صورت دستی کنترل می‌شود. این مدل از کلایمرها برای سازه‌هایی با ارتفاع کمتر، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کلایمرها برای انجام کارهایی مثل نظافت، نماکاری، رنگ کاری و … استفاده می‌شوند. کلایمر مکانیکی از سایر کلایمرها ارزان‌تر می‌باشد و به همین علت صرفه‌ اقتصادی دارد. اما باید توجه داشته باشید که انتخاب شما براساس نیازی که دارید، انجام شود.

سیستم ماشین‌ روف

این مدل از کلایمرها، گزینه‌ مناسبی برای دسترسی به نمای ساختمان‌های بسیار بلند و آسمان‌خراش‌ها می‌باشند. به‌طور معمول، ماشین روف‌ها در مرتفع‌ترین قسمت ساختمان نصب می‌شوند و روی ریل‌های لوله‌ای، ریل‌های‌فولادی، راهروها و کوریدورهای‌ بتنی حرکت می‌کنند. ریل این دستگاه، روی کف پشت‌بام نصب می‌شود.

سیستم‌ مونوریل

این مدل از کلایمرها برای دستیابی به سطوح زیرطاقچه‌ها، برامدگی پل‌ها، سقف‌های شیب‌دار و فضاهای داخلی استفاده می‌شوند. ریل این سیستم در دور تا دور ساختمان نصب می‌شود و کابین مونوریل به‌صورت افقی روی آن حرکت می‌کند. قابل ذکر است که این مدل از مونوریل‌ها، قابلیت حرکت در سطوح شیب‌دار را نیز دارند.

قیمت کلایمر مونوریل

قیمت کلایمرهای ‌مونوریل، همانند سایر ابزارها، به فاکتور‌های متعددی بستگی دارد. شما باید قبل از اقدام برای خرید، اطلاعات کافی در مورد کلایمر موردنظرتان را پیدا کنید. بسته به اینکه ارتفاع ساختمان شما چقدر باشد یا چه نوع مصالحی در آن به کار رفته باشد، نوع کلایمر مصرفی شما متفاوت خواهد بود؛ همچنین باید در نظر بگیرید که عمده‌ استفاده‌ شما از کلایمر برای چه کاری است.

در این زمینه می‌توانید از نظر متخصصان و مهندسان کمک بگیرید تا مناسب‌ترین محصول را با توجه به نیازتان به شما معرفی کنند. دقت داشته باشید که خرید کلایمر بسیار حساس هست؛ چرا که هرگونه نقص کیفیت در اجزای ‌آن، ممکن است ضررهای جانی و مالی جبران ناپذیری را داشته‌ باشد. به همین خاطر، خرید از فروشگاه‌های معتبر، شرط احتیاط است. برای اطلاعات بیشتر و نیز خرید انلاین کلایمرهای مونوریل، می‌توانید از طریق همین سایت اقدام کنید.

سخن آخر

در هنگام خرید و استفاده از کلایمرهای مونوریل، حتما کیفیت و سالم بودن تمام اجزای آن را به دقت چک کنید؛ همچنین به خاطر داشته‌ باشید که کلایمرهای‌ مونوریل با توجه به تفاوت‌هایی که در اجزا و کاربرد دارند، قیمت‌های مختلفی هم خواهند داشت؛ بنابراین ابتدا از متناسب بودن محصول با نیازتان مطمئن شوید و سپس هزینه‌ مناسب را در نظر بگیرید.

کلایمرهای مونوریل علاوه‌ بر اینکه در جهت بالا و پایین حرکت می‌کنند، قابلیت حرکت در جهت چپ و راست را هم دارند و به همین خاطر در بین انواع بالابر ها کلایمرهای مونو ریل از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و پرکاربردتر می‌باشند. اگر شما هم به کاربرد این مدل از کلایمرها پی برده‌اید، همین حالا با مشورت گرفتن از متخصصان ما، نوع کلایمر مصرفی خود را انتخاب کرده و پس از تحقیق و پرس‌وجو اقدام به خرید کنید تا خیال‌تان از بابت سازه‌های ساختمانی و نمای آن‌ها راحت باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *